Про сплату податків і ризикові сфери підприємництва в інтерв’ю з Теодозією Чернецькою - в. о. начальника Головного управління ДПС у Чернівецькій області
Про сплату податків і ризикові сфери підприємництва в інтерв’ю з Теодозією
Чернецькою - в. о. начальника Головного управління ДПС у Чернівецькій області
Теодозіє Юріївно! Як на Вашу думку мотивувати буковинський бізнес
ефективніше сплачувати податки? Окресліть ключові досягнення зі сплати податків у
першому кварталі 2024 року.
На моє глибоке переконання, під час війни, коли держава не має змоги стимулювати
роботу бізнесу податковими пільгами (знижками), а зростають потреби збільшити
надходження до державного бюджету, що необхідні для забезпечення стійкості країни,
головною мотивацією має бути – бажання кожного буковинця забезпечити казну доходами,
щоб утримувати військо, купляти зброю, підтримувати нашу обороноздатність і здобувати
якнайшвидше перемогу над агресором.
Для податківців пріоритети незмінні: формування культури сплати податків через
постійну комунікацію та партнерську співпрацю, підзвітність перед суспільством та
прозорість нашої діяльності. А ще вдосконалення електронних сервісів, забезпечення
ефективних умов роботи ЦОПів для надання якісних адміністративних послуг.
Щодо підсумків роботи у першому кварталі 2024 року - незважаючи на багато
негативних факторів у діяльності бізнесу, які є наслідком більше як дворічної війни з
агресором, нам вдалося втримати позитивну тенденцію щодо наповнення бюджету.
Враховуючи сумлінність платників податків області надходження податків у першому
кварталі 2024 року склали понад 2 млрд 624,4 млн грн податкових платежів, що на 48,2
відсотки, або 854,0 млн грн перевищує факт надходжень відповідного періоду 2023 року.
Також за цей період надійшло 1 млрд 496,3 млн грн єдиного соціального внеску. До
аналогічного періоду минуло року плюс 12,7 відсотків або 168,6 млн грн.
Фактичний збір до державного бюджету склав майже 1 млрд 316,9 млн грн. Місцеві
бюджети територіальних громад отримали 1 млрд 307,6 млн грн.
В розрізі основних платежів до державного бюджету найбільшу частку акумулюють –
майже 320,2 млн грн податок на додану вартість; 328,1 млн грн податок на доходи фізичних
осіб; 97,0 млн грн військовий податок та 195,9 млн грн податок на прибуток.
Серед надходжень до місцевих бюджетів майже 59,7 відсотків складає податок на
доходи фізичних осіб – 780,6 млн грн. Суб’єкти малого підприємництва «спрощенці»
сплатили понад 257,6 млн грн єдиного податку. Землевласники та землекористувачі
забезпечили 128,3 млн грн плати за землю.
Держава теж сумлінно виконує свої зобов’язання - обсяг бюджетного відшкодування
податку на додану вартість бізнесу області складає 182,5 млн грн - проти 164, 3 млн грн за
цей період у 2023 році. Строки відшкодування, регламентовані нормами ПКУ, дотримано у
всіх випадках.
Роз’ясніть читачам хто з представників буковинського бізнесу у зоні ризику –
тобто які сфери підприємництва під посиленим контролем зі сторони податківців?
Найперше, хочу поінформувати платників про те, що незабаром буде впроваджена
Комплексна реформа системи управління податковими ризиками, яка конкретизує всі
податкові ризики та визначить єдиний системний підхід для їх ідентифікації та заходи
впливу.
Разом з тим, маю уточнити, що для фахівців очолюваного мною відомства немає
значення в якій сфері веде свою діяльність суб’єкт підприємництва – якщо сумлінно сплачує
податки то відповідно не попадає в поле зору податківців, оскільки ми приділяємо виняткову
увагу залученню до оподаткування коштів, які перебувають у сфері тіньової економіки.
Стверджувати, що здолали «тінь» не наважуюся.
Водночас як показує практика, більшість протизаконних дій у сфері оподаткування
здійснюється із застосуванням ретельно розроблених схем, за якими з першого погляду
важко розгледіти злочинний намір. Й нерідко необхідна ґрунтовна кропітка аналітична
робота, щоб виявити та документально довести справжню сутність таких діянь – і це робота
податкових аудиторів під час проведення документальних перевірок.
Тобто, на постійному контролі аудиторів представники бізнесу, що відповідають
критеріям ризиковості платника податку та критеріям ризиковості здійснення операцій -
інформація про відповідність платника критеріям ризиковості (у разі її наявності)
відображається в особистому кабінеті з зазначенням пункту таких критеріїв, а також дати
внесення/виключення платника податку до/з переліку ризикових платників податків.
Щодо фактичних перевірок – то тут особлива увага перевіряючих зосереджена на
дотриманні законодавства продавцями підакцизних товарів (алкоголь, тютюн, пальне).
Також зосереджуємо заходи контролю на тих бізнесменах котрі ігнорують законодавчі
норми щодо застосування РРО/ПРРО. Це питання надважливе, оскільки «фіскалізація»
допомагає вивести з тіні готівку, боротися з контрабандою, фальсифікатом та
недобросовісною конкуренцією. Контролювати цей напрямок закликаю й покупців –
фіскальний чек має підтверджувати кожну покупку. Тоді це правильно – і відповідно сума
продажу оподаткована.
Також, скеровуємо нашу діяльність на протидію незадекларованій праці, зарплаті в
конвертах, незаконному здійсненню підприємницької діяльності, зупиненні схемного
кредиту з податку на додану вартість.
Є теж значні ризики при сплаті майнових податків - з органами місцевого
самоврядування проводимо інвентаризацію та роз’яснювальну роботу щодо ефективного
обліку нерухомості та землі і залучаємо до сплати.
Наступний акцент – декларування доходів буковинцями, які не оподатковувалися при
виплаті. Для забезпечення якісного проведення деклараційної кампанії у 2024 році, яка
проходить щорічно з 1 січня до 1 травня, фахівці зібрали достатньо інформації про
ймовірних декларантів. Задля цього податківці детально аналізували оголошення місцевих
ЗМІ та інтернет – видань, отримали дані від ріелторів та нотаріусів, дані з відомостей 4ДФ та
з інших джерел і відповідно маємо багато інформації про осіб, які отримували доходи без
оподаткування: від продажу рухомого та нерухомого майна, які здають своє житло, а також
іншу нерухомість в оренду та інші.
Сподіваюся, що буковинці задекларують свої доходи і бюджет додатково від
деклараційної кампанії отримає значну суму податку на доходи фізичних осіб та військового
податку. До прикладу – у 2023 році ми «надекларували» понад 23,2 мільйони гривень ПДФО
та військового збору і я впевнена, що показники цього року будуть набагато вищі.
В продовження розмови про ризики, тим хто ухиляється від декларування доходів та
сплати податків слід враховувати, що механізми виявлення недобросовісних платників
податків та притягнення їх до відповідальності податківцями постійно відпрацьовуються та
удосконалюються. Тому небезпека притягнення до відповідальності за несплату податків
завжди залишається і не потрібно очікувати застосування фінансових санкцій.
Разом з тим хочу звернути увагу, що наша мета не тільки виявлення порушень,
податківці працюють над забезпеченням постійного суспільного діалогу з буковинцями,
веденні кваліфікованої дискусії, щоб визначити атмосферу яка панує у підприємницькому
середовищі їх запити та налагодити партнерські відносин.
Ми оперативно реагуємо на всі звернення, заяви, пропозиції від представників
бізнесових кіл чи громадськості – надаємо їм відповіді та проводимо зустрічі, засідання,
форуми, а також враховуємо актуальні пропозиції у своїй роботі.
І насамкінець Ваш меседж до читачів - лаконічно!
Процитую слова Лесі Українки: «Нащо даремнії скорботи? Назад нема нам воріття!
Берімось краще до роботи, Змагаймось за нове життя!».
І від себе добавлю - дотримуйтесь громадянських чеснот. Будьте відповідальними
громадянами своєї Країни – чесно і сповна платіть податки.
Разом ми сила!
На потреби держави в першому кварталі 2024 року буковинські платники
заплатили понад 2 млрд 624,4 млн грн податкових платежів та 1 млрд 496,3 млн грн
ЄСВ
За інформацією в.о. начальника Головного управління ДПС у Чернівецькій області
Теодозії Чернецької в першому кварталі 2024 року буковинські платники до бюджетів усіх
рівнів заплатили понад 2 млрд 624,4 млн грн податкових платежів, що на 48,2 відсотки, або
854,0 млн грн перевищує факт надходжень відповідного періоду 2023 року.
Єдиного соціального внеску за цей період надійшло 1 млрд 496,3 млн грн. До
аналогічного періоду минуло року плюс 12,7 відсотків або 168,6 млн грн.
Фактичний збір до державного бюджету склав майже 1 млрд 316,9 млн грн. Місцеві
бюджети територіальних громад отримали 1 млрд 307,6 млн грн.
В розрізі основних платежів до державного бюджету найбільшу частку акумулюють –
майже 320,2 млн грн податок на додану вартість; 328,1 млн грн податок на доходи фізичних
осіб; 97,0 млн грн військовий податок та 195,9 млн грн податок на прибуток.
Серед надходжень до місцевих бюджетів майже 59,7 відсотків складає податок на
доходи фізичних осіб – 780,6 млн грн. Суб’єкти малого підприємництва «спрощенці»
сплатили понад 257,6 млн грн єдиного податку. Землевласники та землекористувачі
забезпечили 128,3 млн грн плати за землю.
Теодозія Юріївна відзначає, позитивна динаміка з усіх видів податкових надходжень
підтверджує, буковинські платники як ніколи розуміють, що сплата податків є одним із
найважливіших ресурсів для продовження оборони країни та дякує всім за належне
виконання своїх обов’язків.
За здійснення підприємницької діяльності без державної реєстрації передбачається
штраф
Фахівці Головного управління ДПС у Чернівецькій області нагадують платникам
податків про необхідність реєстрації суб’єктами господарювання у випадку здійснення
систематичної господарської діяльності з продажу товарів (надання послуг).
Та інформують, що до фізичних осіб, які здійснювали підприємницьку діяльність без
державної реєстрації їх як фізичних осіб – підприємців або до фізичних осіб, які провадили
незалежну професійну діяльність без взяття їх на податковий облік, згідно з п.117.1 ст.117
Податкового кодексу України (далі – ПКУ) за порушення встановленого порядку взяття на
облік (реєстрації) у контролюючих органах застосовується штраф у розмірі 340,0грн.
Якщо названі фізичні особи здійснювали підприємницьку діяльність без державної
реєстрації як ФОП або як фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність без
взяття її на податковий облік та не подавали податкову звітність за періоди здійснення такої
діяльності, то за неподання податкової звітності до них застосовується штраф згідно з п.120.1
ст.120 ПКУ в розмірі 340 грн, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання. Крім
того, якщо за результатами перевірки контролюючий орган самостійно визначає суму
податкового зобов’язання за відповідні звітні періоди, то застосовується штраф відповідно
до ст.123 ПКУ в розмірі 25% суми визначеного податкового зобов’язання, незалежно від
того, сплачувала така особа податок чи ні.
Разом з тим, ст.164 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі –
КУпАП) визначено, що провадження господарської діяльності, зокрема, без державної
реєстрації як суб’єкта господарювання або без подання повідомлення про початок
здійснення господарської діяльності, якщо обов’язковість подання такого повідомлення
передбачена законом, - тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17000грн. до 34000грн.) з конфіскацією
виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок
вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої.
Дії, передбачені частиною першою ст. 164 КУпАП, вчинені особою, яку протягом року
було піддано адміністративному стягненню за таке саме правопорушення, або пов’язані з
отриманням доходу у великих розмірах,-
тягнуть за собою накладення штрафу від двох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян ( від 34000грн. до 85000грн.) з конфіскацією виготовленої
продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього
адміністративного правопорушення.
Отримання доходу у великих розмірах має місце, коли його сума у тисячу і більше
разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян (перевищує 17000грн.).
Неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами
України встановлено обов’язкову форму обліку, тягне за собою попередження або
накладення штрафу у розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян (від 51грн. до 136грн.) - ст. 164 прим. 1 КУпАП.