За видачу фіскального чека, в якому відсутній реквізит цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої передбачено фінансові санкції
За видачу фіскального чека, в якому відсутній реквізит цифрового значення
штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої передбачено фінансові
санкції
У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, згідно з ст. 3 Закону
України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових
операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послу» із змінами та доповненнями
(далі – Закон № 265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в
готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів,
платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання
платіжної операції, зокрема, зобов’язані:
проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через
зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим
роботи реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) або через зареєстровані фіскальним
сервером контролюючого органу програмні РРО (далі – ПРРО) зі створенням у паперовій
та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують
виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом № 265, із
застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок (далі – РК);
надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від
неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі
Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ
встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій
та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО
чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі
здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою
даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа
на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти);
проводити розрахункові операції через РРО та/або ПРРО для підакцизних товарів з
використанням режиму програмування із зазначенням коду підакцизної підкатегорії згідно з
УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням
цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при
роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
При цьому, розрахунковий документ – це документ встановленої форми та змісту
(касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ
тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з
видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання
(повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в
паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках,
передбачених Законом № 265, зареєстрованим у встановленому порядку РРО або ПРРО, чи
заповнений вручну (ст. 2 Закону 265).
Форма та зміст розрахункового документа встановлені Положенням про форму та зміст
розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом
Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (із змінами, внесеними наказами
Міністерства фінансів України від 18.06.2020 № 306 та від 08.06.2021 № 329) (далі –
Положення № 13).
Пунктом 2 розд. ІІ Положення № 13 встановлено, що фіскальний касовий чек на товари
(послуги) за формою № ФКЧ-1 (додаток 1 до Положення № 13) має містити обов’язкові
реквізити, зокрема, такі як цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на
алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 9
фіскального касового чека).
Установлені в Положенні № 13 вимоги до змісту розрахункових документів
визначають обов’язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових
документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов’язкових реквізитів, а також
недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як
розрахунковий (п. 3 розд. І Положення № 13).
За порушення цих вимог передбачено відповідальність у вигляді фінансової санкції
згідно з п. 1 ст. 17 Закону № 265 у разі встановлення протягом календарного року в ході
перевірки факту, зокрема, невидачі (в паперовому вигляді та/або електронній формі)
відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції,
або проведення її без використання РК на окремому господарському об’єкті такого суб’єкта
господарювання за рішенням контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у
розмірі:
100 відс. вартості проданих з порушеннями, встановленими п. 1 ст. 17 Закону № 265,
товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
150 відс. вартості проданих з порушеннями, встановленими п. 1 ст. 17 Закону № 265,
товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.
Відповідно до ст. 26 Закону № 265 посадові особи та працівники торгівлі, громадського
харчування та сфери послуг притягуються до адміністративної відповідальності
контролюючими органами.
Згідно з ст. 155 прим. 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07
грудня 1984 року № 8073-Х із змінами та доповненнями (далі – КУпАП) порушення
встановленого законом порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг, - тягне за собою накладення штрафу на осіб, які здійснюють
розрахункові операції, від двох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на
посадових осіб – від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню
за такі ж порушення, - тягне за собою накладення штрафу на осіб, які здійснюють
розрахункові операції, від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і
на посадових осіб – від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Справи про адміністративні правопорушення, передбачені, зокрема, ст. 155 прим. 1
КУпАП розглядають судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів
відповідно до ст. 221 КУпАП.